Beter management door lessen uit de topsport

Basline achtergrond

Organisatie ASVZ zocht voor 400 teamleiders uit verschillende sectoren een scholing die hen verder kon ontwikkelen. Baseline STM ging met veel plezier deze uitdaging aan. Lees in deze blog hoe deze managers uit de zorg geïnspireerd werden door de Haka van het rugbyteam All Blacks.

 Hoe je 400 teamleiders kunt inspireren met een dans:

Een betere manager door lessen van een rugbyteam

Toen ASVZ mij belde met de vraag of ik misschien een training op de plank had liggen die paste bij hun management voelde ik mij vereerd. Deze organisatie is een grote landelijke speler op het gebied van zorg voor mensen met een beperking. Het gaat om complexe zorg met uiteenlopende problematiek. Dat vraagt om gedreven professionals met passie, die leiding krijgen van managers die stáán voor hun vak en optimaal samenwerken.

Aan mij de eer om maar liefst 400 teamleiders van verschillende locaties, stuk voor stuk experts in de zorg, mee te nemen naar de wereld van de sport. Best een klus voor een coach die gewend is om alleen voor de ‘klas’ te staan, met veel individuele aandacht. Zeker omdat, op het moment dat de vraag ontstond, er nog strenge coronarestricties golden.

Goed plannen

Toch besloot ik deze kans niet voorbij te laten gaan. Hoe mooi zou het zijn als ik die brug kon slaan tussen twee heel verschillende werelden? En vooral: als het mij zou lukken om managers uit de zorg steviger in hun schoenen te laten staan en hun onderlinge samenwerking te verbeteren?

Gelukkig kon ik rekenen op de ondersteuning van een assistent, die mij ook tijdens de workshops wilde helpen met het regelen van de meer praktische, huishoudelijke zaken. De 400 teamleiders werden verdeeld over 30 workshops, die verspreid over 22 dagen zouden worden gegeven. Toen die planning eenmaal rond was, zoomde ik in op de meest passende werkvorm en inhoud.

Haka

Ik vond een mooie, maar ook wat ongebruikelijke kapstok om de workshop aan op te hangen: het rugbyteam van Nieuw Zeeland. Dit is in mijn ogen een van de succesvolste teams ter wereld, en ook het meest inspirerende. Deze legendarische ‘All Blacks’ (zo genoemd wegens hun zwarte sporttenue) zijn zeer imposant en hebben eigen rituelen, zoals het voor iedere wedstrijd uitvoeren van de Maoridans de ‘Haka’.

Het team van Down Under is wereldberoemd omdat ze op een heel eigen wijze wedstrijden tegen andere landen vaker wél dan niet hebben gewonnen. Met deze rauwe ‘All Blacks’ bracht ik een onverwacht element in de zorgwereld, maar het bleek goed aan te slaan bij de teamleiders en hun managers.

Lessen uit de topsport

Tijdens de workshop zoomden de deelnemers in op het geheim van het succes van het rugbyteam. Maar vooral ook wat ze zelf zouden kunnen leren van de ‘All Blacks’. Hoe zouden de lessen uit de topsport toegepast kunnen worden in hun dagelijkse leven? Welke elementen kunnen worden ingezet bij het leidinggeven aan hun medewerkers?

Bij mijn trainingen maak ik graag gebruik van NLP en de zogenaamde Action Types Approach. Ook bij de ASVZ bleek deze aanpak goed te werken. Ik inventariseerde en valideerde de persoonlijke bewuste en onbewuste motorische voorkeuren van de deelnemers. Ook de individuele communicatiestijl en invloed op productiviteit kwamen aan bod. Vervolgens leerden de deelnemers hoe ze deze persoonlijke voorkeuren optimaal konden benutten in het team, en hoe ze gebruikt konden worden in de onderlinge samenwerking.

Van groep naar team

Dit soort workshops levert altijd verfrissende nieuwe inzichten op. Door de lessen uit de topsport toe te passen op de werk- en privésituatie leren de deelnemers op een actieve, bijna speelse manier hun eigen talenten beter kennen en raken ze meer gemotiveerd en productief. Niet alleen de individuele deelnemers bloeien op, een groep ontwikkelt zich ook tot een werkelijke team. Tot mijn plezier zag ik dit ook tijdens de workshops van ASVZ gebeuren.

Ik ben gewend om aan het eind van een workshop de deelnemers een evaluatieformulier in te laten vullen. Dat is altijd best een spannend moment – je stelt je als trainer toch wat kwetsbaar op, en zeker met zo’n grote opdracht wil je wel voldoen aan de verwachtingen. De recensies waren ook dit keer weer boven verwachting. De workshops scoorden gemiddeld een dikke 8 en werden als ‘inspirerend’ en ‘zeer geslaagd’ gelabeld. Ik ben er trots op dat ik op mijn eigen manier een bijdrage aan de zorg heb mogen leveren.

Van A naar B

Maar liefst 90% van de deelnemers gaf aan verder te willen met de eerste stappen die we hebben gezet tijdens de workshops. Dat past helemaal bij mijn visie op ontwikkeling. Ik zie dit soort trainingen namelijk absoluut niet als een eindstation. Dit is pas het begin.

Met de workshops had ik samen met de deelnemers ‘A’ gezegd en een eerste zaadje geplant. Nu moesten de teamleiders zelf voor de ‘B’ gaan zorgen. Oftewel: in het dagelijkse leven aan de slag met de materie, zodat er uiteindelijk geoogst kan worden. Ontstaat er op deze reis een hulpvraag, dan ben ik altijd bereid om hier samen invulling aan te geven.

Nu ben ik stiekem wel benieuwd hoe een teamvergadering wordt gestart bij ASVZ. Zou dat met een Haka gebeuren?