De hulpvragen die ik op het gebied van Management in de praktijk tegenkom, laten zich het beste als volgt samenvatten:
- Wie ben ik als manager, hoe leer ik mijzelf, mijn communicatie en impact op anderen (mijn team) beter kennen?
- Waar liggen onze kwaliteiten binnen het managementteam, wat zijn de lacunes, hoe kunnen we elkaar beter begrijpen en meer complementair functioneren?
- Inzicht in de samenstelling van de groep (het team), en wat betekent dat in grote lijnen als er een zogenoemde teamscan wordt gemaakt?
Baseline-stm zou volgens het ActionTypeApproach het volgende voor het managementteam in kaart kunnen brengen:
– Analyse van de motivatie/ drijfveren;
– Temperamenten analyse (David Keirsey);
– Direct versus indirect (samenwerkingsdogma’s);
– Veranderingsbereidheid;
– Interactiestijlen en conflicthantering;
– Stress, stressbestendigheid en omgaan met stress;
– Persoonlijke ontwikkeling (binnen als buiten het team).
ActionTypesApproach visie is en blijft niet meer dan een hulpmiddel. De leidinggevende zal goed moeten weten wat hij exact wilt weten van zichzelf, van zijn team en wat hij wil bereiken. Bij het implementeren van veranderingen werkt TOP DOWN het beste: eerst het management dan het personeel. Je kan het managementteam ‘best practice’ oplossingen aanreiken als het gaat o.a. om:
- Doelen stellen
- Teambuilding en leiderschap (o.a. kernwaarden)
- Elementaire communicatieprincipes
- Mentale weerbaarheid
- Talentontwikkeling
De mogelijkheden liegen er niet om, dit betreft een zeer krachtig hulpmiddel die al op diverse manier is gebruikt. Op welke manier we dat gaan doen, kunnen we uiteraard nog een keer goed bespreken. Neem gerust contact met mij op!